در این صفحه، بخشی از نمونه کارهای کپی رایتینگ بنده را مینگرید؛ اما شاید بد نباشد اینجا یکبار دیگر منظورم از کپیرایتینگ را مشخص کنم.
ببینید کپی رایتینگ یعنی نوشتن متنهای اثربخش، متنی که خواننده پس از خواندن آن ترغیب به انجام کاری شود، فکری در ذهنش بنشیند یا احساس خاصی کند. مثلا به ادامهٔ خواندن متن علاقهمند شود یا اینکه روی دکمهٔ موردنظر ما کلیک کند، عضو سایت یا خبرنامه شود، فرمی تکمیل کند، گوشی را بردارد و با ما تماس بگیرد یا حتی لباس بپوشد بیاید دکان ما برای خرید!
هدف ما در کپیرایتینگ (copy-writing)، ترغیبکنندگی، اقناع و اثربخشی متن است نه فقط جلب توجه!
نمونه کپی رایتینگ صفحات فرود سایت (Landing page)
صفحه فرود یا لندینگ پیج، صفحهای از سایت است که معمولا برای هدف خاصی طراحی میشود. شایعترین مورد استفاده آن، کمپینهای تبلیغاتی، معرفی محصول جدید، ثبتنام یا عضویت هستند. اما بهطور کلی به هر صفحه مهم از سایت هم ممکن است لندینگ پیج بگویند.
نمونههای کپی رایتینگی که در اینجا میبینید بعضا با همکاری تیمهای دیگری مثل طراحی بصری (UI)، محصول یا یوایکس بهانجام رسیده است. در واقع یک لندینگ پیج خوب از اجزایی تشکیل شده که وقتی همه درست در کنار هم بنشینند، کار به نتیجه میرسد. میوه آن هم صفحات یا لندینگهایی است که اثربخشاند و مخاطب را دستکم یک مرحله به مشتریشدن نزدیکتر میکنند.
نمونه کپی رایتینگ هدلاین (تیتر اصلی)
ایدهپردازی متنی و بصری و نوشتن کپی هدلاین این بنر را که با هدف ترغیب کاربرها به آپدیت کردن اپلیکیشن شبکهٔ اجتماعی هَمسا (با قابلیت جدیدِ بولد یا توپُر کردن متن) منتشر شده بود در سال ۱۴۰۰ انجام دادم.
کپشن نویسی
نوشتن متن ترغیبکننده در رسانههای اجتماعی که ماهیتی تندمصرف دارند، کار پردقت و باظرافتی است. در کپیرایتینگ شبکههای اجتماعی، حوصله خواندن متن طولانی کمیاب است و باید در چشمبههمزدنی حرف را به کرسی نشاند!
بیشک در این رسانهها، تأثیر تصویر مرتبطی که پیام متن را تقویت کند، اثربخشی نوشته را خیلی زیاد میکند.
نمونه کپی رایتینگ کانال تلگرام
کانال تلگرامی محتوازیست، کانالی آموزشی در قلمروی کپیرایتینگ و اثربخشنویسی، ادبیات، زبان، خلاقیت و بازاریابی محتوایی است که تقریبا هرچه در آن میبینید دسترنج اینجانب است.
پیشنهاد میکنم هم ببینید و هم اگر علاقهمند به این مسیر محتوایی هستید عضو شوید تا از هم بیشتر یاد بگیریم:
در این کپشن تلگرامی که برای یکی از مشتریان آژانس راتین نوشتم، تیتر خارقالعاده یا خلاقیت خاصی مشاهده نمیکنید!
در واقع قرار هم نیست همیشه کپیرایتینگ به معنای متنی عجیب و غریب باشد. بلکه در کپیرایتینگ محصول و خدمت، معرفی درست آن و تاکید روی منافعش برای مشتری بهجای ویژگیهای محصول، او را به خوبی تحت تاثیر قرار میدهد.
باید گفت که شناخت صحیح محصول و منافع آن برای مخاطب و مشتری از وظایف ذاتی یک کپیرایتر است و این مهم جز با همکاری کارفرما حاصل نمیشود.
نتیجه
در ۲۴ ساعتی که این آگهی در تلگرام منتشر شد حدود ۶۰۰ کلیک روی لینک موجود در آن شد. البته رسانه انتشار هم در موفقیت یک کمپین تاثیرگذار است که در این مورد کانال تلگرامی درستی انتخاب شده بود و آگهی، کاملا مورد توجه مخاطبین هدف، قرار گرفت.
پست تبلیغاتی (رپرتاژ) در لینکدین
چند سالی است در شبکهٔ اجتماعی و کسبوکاری لینکدین، پستهای حمایتشده (Sponsored) یا بهاصطلاح، ایننفلوئنسری برای برندها و کسبوکارهای مختلف نگارش و منتشر می کنم. ملاکم برای انتخاب کسبوکارها، اطمینان نسبی از کیفیت محصول/خدمت آنهاست چرا که باور دارم برای برندی باید در شبکهٔ اجتماعی تبلیغات کرد که حداقل استانداردهای کیفی لازم را داشته باشد و بدنام یا پرحاشیه باشد.
مقالهها و گزارشها
به نظر بنده، تولیدکنندهٔ محتوا اگر متخصص باشد، تنها در بعضی موضوعات میتواند خیلی خوب مقاله بنویسد نه در همهٔ حوزههای دانش و هنر و مهارت. نوشتنی که نوشتن کارشناسی و فنی است نه یک محتوای معمولی که همهجا پیدا میشود.
این هم لینک نوشتههایم در سایت راتین، خدمت شما.
اگر مایلید درباره گزارش نویسی بیشتر و بهتر بدانید، نوشته جمعوجور گزارش نویسی ام در این زمینه را بخوانید.
نمونه کپی رایتینگ رپرتاژ آگهی برای کمپین مستربلیط را هم در ویرگولم ببینید.
مقالههای سایتم هم نمونهٔ قابل ارائهای از نوع نگاهم به محتوا و شیوهٔ قلمفرساییام است.
نمونه کپی رایتینگ انتخاب نام (نام گذاری)
یکی از تواناییهای کپیرایتر، طراحی یا انتخاب نام مناسب برای برندها، محصولات، خدمات، کمپینها و… است. در اهمیت این تخصص بگویم که در کشورهای پیشرفته، آژانسهایی داریم که کار تخصصیشان فقط طراحی نام است؛ مانند آژانس Igor.
نامگذاری متد ROAD
کارفرما: آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین
قصه این پروژه:
هدف این متد یا شیوه، طراحی بهینه کمپینهای تبلیغاتی Google Ads بر اساس روشی استاندارد در آژانس راتین بود. راتین مبتکر این روش در ایران است و مایل بود نام خودش هم در این نامگذاری گنجانده شود.
بعد از یک جلسه طوفان فکری، نام ROAD که مخفف سرواژههای Ratin Optimized Ads Design است را انتخاب کردم. خود واژه ROAD هم به معنی جاده است که با مفهوم مسیر طراحی کمپین، همخوانی دارد.
نمونه کپی رایتینگ های بدون سفارشدهنده (تمرینی)
این آگهیها برای تمرین ایدهپردازی و کپیرایتینگ شخصی انجام شدهاند و به سفارش شخص یا سازمانی نیستند.
“Your dream job is close, if you wear a mask”
«شغل رویایی شما نزدیک است، به شرطی که ماسک بزنید»
اگر این نمونه کارها را پسندیدید و خواستید بنده برای شما در یک پروژه کپی رایتینگ صفحات فرود سایت، طراحی تگلاین و اسلوگان، رپرتاژ آگهی در لینکدین، انتخاب نام و مانند اینها متنی طراحی کنم یا خلاقیتی به دنیا بیاورم! لطفا صفحهٔ سفارش کار و آیین همکاری را مطالعه و مطابق آن اقدام کنید.