من حسینِ وُجدانی هستم (البته درستش در عربی وِجدانه ولی من نسخه خودمو دارم)
- من یک دهه شصتیِ حقوق خونده ولی کار حقوقی نکرده هستم؛ فرقم با جو پولیتزی نویسنده کتاب Epic content marketing و مؤسس CMI اینه که ایشون کار حقوقی کرده بود و مجذوب محتوا شد و تغییر مسیر داد و من از اول دنبال استارتاپ بودم و بعد دیجیتال مارکتینگ و در آخر هم محتوا و کپیرایتینگ. تازه اخیرا یک نمونه ایرانی که شباهتهایی با هم داریم را هم پیدا کردهام، مرحوم محمدعلی سپانلو، شاعر و مترجم خوشذوقی که متون تبلیغاتی یا همین کپیرایتینگ خودمان را برای کمک به امرار معاشش انجام میداده. او هم حقوق خوانده بود و کار حقوقی نمیکرد. ولی به گفته خودش از منطقی که در حقوق خونده بود برای نقد ادبی استفاده میکرد.
- اولین جرقه آشنایی بنده با کپیرایتینگ و کانتنت مارکتینگ (البته بهتره بگیم بازاریابی از طریق محتوا یا بازاریابی محتوایی) ضمن مطالعه مطالب آموزشی دوست خوبم سجاد بهجتی بود. بعدها با فرشید شهیدی و پیام بهتاش که از قدیمیهای کپیرایتینگ هستن و سپس با محمد یوسف فراهانی آشنا شدم و ازین سه نفر مطالب خوبی آموختم.
- مثل خیلی از اهالی این حوزه، یک قلمبهدست درونگرا هستم یعنی سِلاحم خودکار یا بهطور دقیقتر صفحه کلیدمه، عاشق UX خوب و محیطهای ساکتم (چه بیربط!) و علاقهمند به دوچرخه سواری هستم از قدیم الایام. کلا به رسم روزگار به رویکردهای بینارشتهای بیشتر مایلم.
- بازاریابی محتوایی رو سالمترین و اخلاقیترین نوع بازاریابی میدونم و صداقت رو رکن رکینش.
- بلد بودن اصول بازاریابی رو برای کپیرایتینگ و کانتنت مارکتینگ از اوجب واجبات میدونم.
- به غلطهای املایی خیلی حساسم و حتی ممکنه نویسنده اون متن رو زود قضاوت کنم. ولی خطاهای ویراستاری رو کمتر جدی میگیرم.
- پروژه کپیرایتینگ (به صورت محدود برای صفحات فرود سایت یا تیترهای تبلیغاتی یا نام محصول یا خدمت جدید) انجام میدهم.
- گاهی پستهای تبلیغاتی یا حمایتشده در لینکدین که رسانه اصلیمه مینویسم.
- کمی طنازم و دوست دارم در نوشتههام از قدرت لبخند، استفاده اخلاقی! کنم.
یک پیشنهاد دوستانه
به دوستان و دوستداران جذاب یا اثربخش نویسی پیشنهاد میکنم که اگر عاشق نوشتن و محتوایید برید مطالب آموزشی این حوزه رو بهشکل جدی از منابع زیر دنبال کنید:
- وبسایت متمم
- سجاد بهجتی (سایت contentburger برای یادگیری فنون ریز و درست اثربخش نویسی)
- اینستاگرام فرشید شهیدی با آی دی: zir.pelle و پیام بهتاش با آیدی: payam_behtash
- شاهین کلانتری (برای تقویت قوای نویسندگی و دایره لغات و…)
- محمد یوسف فراهانی برای آموختن بازاریابی محتوایی
- یاور مشیرفر در باشگاه محتوا برای تقویت عضلات فکری و فلسفی محتوانویسی
و دیگر عزیزانی که در این حوزه قلمفرسایی میکنند. از این منابع استفاده کنید و زودتر دست به قلم شید، لازم هم نیست حتما سایت شخصی راه بندازید، فقط زودتر آموختهها رو جایی عملی کنید تا جا بیفته و زنبور با عسلی بشید.
خودم هم یک سیاههای درباره مسیر کپیرایتر شدن و منابع کپیرایتینگ نوشتم که میتونید بخونید.
توی بلاگم خیلی دوست دارم که هم زکات دانشمو بدم -اگه چیز به دردخوری باشه- و هم شما رو با یک سری مسائل فلسفی و اخلاقی که دغدغه خودم بوده آشنا یا همراه کنم.
اما اگر فکر می کنید دارم پراکنده گویی می کنم و تمرکز شما رو در این دنیای حواسپرتی ازتون میگیرم، لطفا مطالب منو نادیده بگیرید. همین الان به روش کتاب کار عمیق (Deep work) یا سایر روشهای تمرکز عمل کنید و این صفحه را ببندید.
کارم دارید؟
اگر دوست دارید با هم روی یک پروژه کپیرایتینگ کار کنیم، ابتدا آیین همکاری رو بخوانید. فقط همینجا عرض کنم که پروژه کپشن نویسی شبکههای اجتماعی رو به ندرت انجام میدم. ولی برای نوشتن متون صفحات فرود سایت شما، متن جذابی روی بسته محصول یا انتخاب تیتر و شعار، با کمال میل حاضر به همکاری هستم.
آموزش کپیرایتینگ یا تولیدمحتوای متنی چطور؟
بله آموزش آنلاین کپیرایتینگ یا مقاله نویسی هم اگر بخواهید میتونم در خدمت شما باشم. تا به امروز چندین دوره آموزش آنلاین داشتم و نکته مهم اینکه این دورهها عملی هستن (ورکشاپ) و تئوری خشک و خالی نیستن.
برای اطلاعات بیشتر درباره آموزش به work@hossein-vojdani.ir ایمیل بزنید یا از راه آیدی تلگرامم H_Vojdani@ به بنده پیام بدید.