این روزها همه دوست دارند محتوایشان دیده و به آن توجه شود. کپی رایتینگ دقیقا همان مهارتی است که این کار را میکند. کپی رایتینگ که گاهی به نام تبلیغ نویسی هم شناخته میشود یکی از مهارتهای نوشتاری پرطرفدار این روزهاست و کسبوکارهای بسیاری بهدنبال جذب یک کپی رایتر خلاق هستند؛ بااینحال خیلیها هنوز دقیقا نمیدانند کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟ کپی رایتینگ یعنی چه؟ آیا همان تبلیغ نویسی است؟ کپی رایتینگ از…
ادامه مطلب »
دسته: کپی رایتینگ
کپی رایتینگ یا هنر اثربخش نویسی پیشینهای دراز دارد اما بهطور کلاسیک با تبلیغ نویسی پشت ماشینهای تایپ در آمریکا پا به قلمروی دنیای تبلیغات گذاشت. در کپی رایتینگ تلاش نویسنده بر کوتاهنویسی و همزمان جذاب و ترغیبکننده نوشتن است.
در بخش کپی رایتینگ تلاش میکنم تا از ناگفتههای آن و نمونههای کاربردی خارجی و ایرانی بهرتان بگویم و بزرگان کپی رایتینگ و خوشقلمهای تبلیغاتچی را معرفی کنم. میتوانیم با هم تمرین کنیم و بیشتر یاد بگیریم.
صاف برویم سر اصل مطلب! هر پروژهای که قرار است در آن چیزی طراحی شود، نیاز به بریف و اطلاعات نسبتا کاملی از نیاز و تمایلات کارفرما دارد. کارفرما/سفارشدهنده/مشتری میداند که یک چیزی میخواهد و مشخصات و حدود آن در ذهنش مشخص است، اما پیمانکار یا کسی که قرار است پروژه را انجام دهد چه؟ احتمالا خیلی تفاوت است بین چیزی که کارفرما در ذهنش پخته با چیزی که پیمانکار/مجری/کپیرایتر/محتواگر انجام خواهد داد. اینجاست که…
ادامه مطلب »
هنوز خیلی از عمر تخصص کپی رایتینگ (تبلیغنویسی، اثربخشنویسی) و بازاریابی محتوایی (بازاریابی با استفاده از محتوا) در کشور ما نمیگذرد؛ شاید چیزی در حدود پانزده سال. تازه کسبوکارهایمان دارند به اهمیتِ داشتن متنهایی برای بازاریابی با لحن مشخص در رسانهها و نقاط تماس با مخاطبانشان پیمیبرند. هنوز بر سر محاسبۀ قیمت هر کلمه از کار یک نویسنده چانه میزنند و خلاصه ما تا بلوغ این صنعت فاصله داریم.اما درحالیکه ما درگیر این مسائل ابتدایی…
ادامه مطلب »
دیوید اگیلوی که معرف حضور هست؟ پدر تبلیغات مدرن آمریکا، او در سال ۱۹۷۲ خودش دستبهقلم شد و سلسله مقالات آموزشی یکصفحهای با موضوعات مختلف نوشت که همه در روزنامه نیویورک تایمز چاپ شد. نوشتهای که دارید مطالعه میکنید نمونه تمامعیار بازاریابی محتوایی از استاد نویسندگی تبلیغاتی و حاوی نکات مهمی از تبلیغات و کپی رایتینگ است. نام اصلی مقاله این است: How To Create Advertising That Sells چگونه تبلیغاتی خلق کنیم که بفروشد البته…
ادامه مطلب »
خیلی از دانشجوهای رشتههای روزنامهنگاری و ادبیات، نویسندههای آزاد (فریلنسرها) یا دوستانی که وارد دیجیتال مارکتینگ و به طور خاص، تولید محتوای متنی و بازاریابی محتوایی شده و نام این تخصص به گوششان خورده دوست دارند با این شغل، مسیر شغلی کپی رایتینگ و منابع کپی رایتینگ آشنا شوند. در نوشتهٔ کاملی گفتهام که کپی رایتینگ چیست شاید بد نباشد ابتدا آنرا بخوانید. کپیرایتینگ (copy-writing) مهارتی هنری-دانشی و ترکیبی از نویسندگی، بازاریابی و برندینگ، روانشناسی،…
ادامه مطلب »