خلاصه‌ بخش اول دوره استراتژی محتوا – دانشگاه NorthWestern

Content-strategy-coursera-course.jpg

معرفی دوره استراتژی محتوای کورسرا

اگر از تعاریف مختلفی که در منابع گوناگون از استراتژی محتوا می‌خوانید سردرگم شده‌اید طبیعی است! در منابع انگلیسی هم همین وضع است. اما دوره‌ای که توسط یک دانشگاه بسیار معتبر ارائه شود کمی قصه‌اش فرق می‌کند. دانشگاه نورث وسترن در سال ۲۰۲۰ در رنکینگ جهانی (QS) جایگاه ۳۱ام و در بین دانشگاه‌های ملی آمریکا رتبه نهم را کسب کرده است. این دانشگاه، دوره آموزشی استراتژی محتوای مفصلی تعریف کرده و از اساتید باتجربه‌اش برای آموزش بخش‌های مختلف آن کمک گرفته است.

این دوره آموزشی استراتژی محتوا متشکل از ۵ زیر دوره است و در سایت معظم کورسرا (Coursera) برای علاقه مندان ارائه شده. شما می‌توانید به رایگان در آن شرکت کنید و از آن بهره ببرید. اما برای گرفتن مدرک از ایران داستان دارید!

به علت تحریم‌های آمریکا و طبق قانون مالی OFAC، امکان پرداخت هزینه یا کلا وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری از ایران را نخواهید داشت.

البته اگر درخواست کمک مالی بدهید شاید طاقچه بالا نگذارند و اجابت کنند. در این‌صورت می‌توانید مدرک هم بگیرید و اکانت لینکدین خود را به مدرکی جهانی و چشم حسود کور کن! مزین کنید. در هر صورت سعی کنید با تغییر IP از طریق اسمشو نبر خود را یک غیر ایرانی جلوه دهید و روزه شکدار نگیرید.

برای درخواست کمک مالی، در صفحه معرفی دوره کنار دکمه Enroll که یعنی شرکت کردن، خیلی ریز نوشته شده Financial aid، باید روی آن بزنید وبگویید چرا نیاز به کمک مالی دارید و آه و ناله و شیون و از این حرف‌ها.
کمک مالی در کورسرا

ادعای کورسرا این است که افرادی که این دوره استراتژی محتوا را به سلامتی از سر گذرانده‌اند به چنین دستاوردهایی نائل شده‌اند:

  • ۶۲درصد کارراهه جدیدی در پیش گرفته‌اند.
  • ۲۹درصد هم افزایش دریافتی یا جایزه گرفته‌اند.

اگر دانش انگلیسی یا زمان لازم برای گذراندن این دوره را نداشتید، پیشنهاد من مطالعه نکات زیر است.

مهمترین مطالب بخش اول دوره که تمرکزش بر همراه کردن مخاطب (engaging audience) است را برایتان نوشته‌ام:

  1. اصطلاح استراتژی محتوا از اواخر دهه ۹۰ میلادی رایج شد.
  2. استراتژی محتوا عبارت است از برنامه ریزی، توسعه و مدیریت محتوا در رسانه‌های دیجیتال و غیر دیجیتال.
  3. استراتژی محتوای سازمانی: چگونه شرکت‌ها از داستان‌ها و داده‌های هوشمند برای برقراری ارتباط بین اطلاعات استراتژیک با مخاطبین مهم داخلی و خارجی خود بهره می‌برند.
  4. هدف استراتژی محتوا: مطلع کردن و دادن اطلاعات مورد نیاز مخاطبین از راهی معتبر، قابل اعتماد و به‌صورت شفاف.
  5. بازاریابی محتوایی (content marketing) که مفهومی شبیه استراتژی محتوا دارد با آن کاملا متفاوت است و بیشتر برای این است که مخاطب را به انجام عملی سودده ترغیب کنیم.
  6. در واقع اگر یک طیف باشد که یک سرش خبرنگاری و سر دیگرش بازاریابی باشد، استراتژی محتوا بیشتر نزدیک ژورنالیسم و بازاریابی محتوایی بیشتر به بازاریابی نزدیک است.
    استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی
  7. باید مخاطب خود را کاملا بشناسید (بخش‌بندی بازار و پرسونا) و بدانید که چه زمانی، کجا و چطور محتوای خود را به او برسانید.
  8. استفاده از داستان در ارائه شکل‌های مورد علاقه محتوا به مخاطب را در استراتژی محتوا بگنجانید.
  9. سازمان باید آن‌چنان مخاطبانش را بشناسد که بتواند نیازهای آینده‌شان را پیش‌بینی کند و پیام‌هایی متناسب با آن بسازد.
  10. پرسوناها آرکی‌تایپ‌هایی از افراد حاضر در کانون بازار هدف سازمان هستند.
  11. معنای داستان‌سرایی برای مخاطبین مختلف، متفاوت است. در سازمان طوری قصه بگویید که مخاطب با آن ارتباط بگیرد.
  12. محتوا باید با برند همخوانی داشته باشد بنابراین فهمیدن بخش‌بندی مشتریان (segmentation)، مفهوم مرکزی برند و چگونگی تفاوت شما با رقبا خیلی مهم است.
  13. بیانیه برند ۳ بخش دارد که محتوا هم باید آن‌را پشتیبانی کند:
    1. مفهوم مرکزی صریح.
    2. اینکه مردم باید دقیقا چه اعتقادی نسبت به محصولات یا خدمات پیدا کنند؟ و چرا پیام این محتوا باید باورپذیر باشد؟
    3. محتوا باید خودش را از رقبا متمایز کند.

توضیحات و تحقیقات تکمیلی

برای کسب مدرک این دوره باید کارهایی انجام دهید.

یک اینکه پرسونای خود را معرفی کنید.

دو اینکه باید یک مطلب ۱۰۰ تا ۵۰۰ کلمه‌ای با رعایت بیانیه یک برند لباس مردانه فرضی (که آن‌را برایتان کاملا معرفی می‌کنند) بنویسید.

همچنین باید لحن و صدا را به طور مشخص اعلام کنید و علت اثربخشی آن را توضیح دهید.

چون من در مورد این دو اصطلاح با این جزئیات آشنا نبودم و بیشتر Tone of voice را قبلا شنیده بودم کمی جستجو کردم. نتیجه این شد:

Voice: وُیس یا صدا نماینده شخصیت برند شماست و باید منحصربه‌فرد و با رقبایتان کاملا متمایز باشد. باید بتوانید آن‌را در سه کلمه بیان کنید. صدای یک برند باید در همه رسانه‌ها و نقاط تماسش با مخاطب، یکسان باشد.
Tone: تُن یا لحن باید همسو با مخاطب و هدف محتوا باشد. اما بسته به نوع محتوا و رسانه می‌تواند تغییر کند. مثلا لحن رسمی یا غیررسمی، جملات کوتاه یا بلند. لحن همان شیوه صحبتی است که به کارمندان خود یاد می دهید تا با مشتری صحبت کنند.

منبع بخش آخر، سایت contentmarketinginstitute است.

4.6/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *