پادکستی درباره میکروکپی از زبان محمدیوسف فراهانی

مایکروکپی

این خلاصه‌ای از نکات پادکست سفرمحتواست که در آن آقای فراهانی از چیستی میکروکپی (یا دقیق‌ترش مایکروکپی) و فواید آن می‌گوید. این پادکست را می‌توانید در کست باکس بشنوید.

  • میکروکپی یکی از زیرشاخه‌های محتواست.
  • به طور سنتی UI کارها میکروکپی‌ها رو می‌نویسن اما کار تخصصی یوایکس‌رایترهاست.

تفاوت نویسنده محتوا با کپی رایتر و یوایکس رایتر

  • کسی که بتونه خوب بنویسه، کمی سئوی محتوایی بدونه (نه تکنیکال)، خوب بتونه آدما رو مطلع کنه و قصه هم خوب بگه، کانتنت رایتر (محتوا نویس) خوبیه.
  • اگر متقاعدکنندگی و فروش رو بدونه میتونه کپی‌رایتر خوبی بشه.
  • و کپی‌رایتری که بحث تجربه و طراحی تجربه رو بفهمه احتمالا یوایکس رایتر خوبی خواهد شد.

اسکوپ‌ها (قلمروهای) یوایکس‌رایتینگ

  1. انگیزش و اطلاع رسانی قبل از انجام اکشن
  2. همراهی با مخاطب تا رسیدن به اکشن
  3. پیامهای بعد از اکشن
  • میکروکپی باید کوتاه باشه مگر جایی که مفهوم، اشتباه منتقل شه.
  • باید انسانی بنویسیم و راهنمایی کنیم (بچه های کانتنت اینو بیشتر بلندند) 
  • وظیفه میکروکپی اینه که اعتماد ایجاد کنه. در سه نقطه حساس
    ۱. در بحث مالی: وقتی می‌خوایم اطلاعات مالی از کاربر بگیریم.
    ۲. بحث اطلاعات هویتی: وقتی می‌خوایم اطلاعات شخصی و هویتی از کاربر بگیریم.
    ۳. بحث زمان: جایی که باید به کاربر پیش‌بینی زمانی بدهیم (مثل نوشتن زمان خواندن یک پست بلاگ در ابتدای آن)
    این جاها باید بگیم که چرا داریم این دیتا رو می گیریم. خیلی‌ها شفاف میگن ما اسپم نمی‌کنیم.
  • اطلاعاتی که باید از برند و مخاطب کسب کنیم برای یوایکس رایتینگ خیلی مهمه. بخش عظیمی در حدود ۷۰ تا۸۰درصد کار همینه!
  • از ذینفعان برند باید اطلاعات گرفت، از اسناد برند و از فرهنگ سازمانی اون برند میشه خیلی چیزها فهمید.
  • اگر برندبوک دارن بررسیش کنیم. پرزنت‌های ارائه به ذینفعان برند، اسناد استراتژیک برند، تحقیقات بازاریابی قبلی اون برند، کلاینت بریف‌ها (شرح خواسته‌‌های تبلیغاتی) که برای آژانسای تبلیغاتی درست کردند و کارهای تبلیغاتی برند رو باید ببینیم.
  • مخاطب زمانه‌ات را بشناس! مسائلش و دموگرافیک و دلایل استفادش از محصول ما. اینجا از تحقیقات بازاریابی باید استفاده کرد.
  • حتما نظر مردم در مورد برند را در شبکه‌های اجتماعی بخونید؛ این برای محتوا کارها خیلی کمک کنندس. 
  • لحن میکروکپی باید همان لحن برند باشه. اول باید شخصیت برند رو برای خودمون و مخاطب شفاف کنیم و بعد در تمام میکروکپی‌ها پیاده کنیم.
  • لحن برند بیشتر تابع هویت و DNA برند است و کمترین تاثیر را از پرسونای هدف می گیرد.
  • در میکروکپی‌ها همه چیز در دیالوگ اتفاق میفته و باید شفاف حرف بزنیم.
  •  در میکروکپی نویسیِ دکمه‌ها باید کاربر بفهمه که بعدش چه اتفاقی می افته.

4.8/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه‌

  1. یکسال پیش یا بیشتر به این پادکست گوش داده بودم
    بعضی از نکات دوباره یادآوری شد
    یوسف فرهانی در dmway هم ارائه خوبی در این زمینه داشت که پیشنهاد می‌کنم دوستان مشاهده کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *